Mândrie şi prejudecată

    Romanul lui Jane Austen, Mândrie şi prejudecată, ne transportă către Anglia la sfârşitul secolului al XVIII-lea, în Longbourn. Mi-au plăcut întotdeauna filmele acelea cu case enorme, construite din piatră, care aveau un aer misterios, ca şi cum fiecare cameră ar ascunde un secret; cu minunatele peisaje ale Angliei şi cu poveşti cu un farmec cum numai trecutul poate avea. Dar niciodată nu m-am aşteptat ca un roman clasic, aparent plictisitor ( pentru că, trăind într-o cu totul altă epocă, eram convinsă că n-o să înţeleg prea mult personajele sau conţinutul cărţii în general) să mă captiveze aşa cum a făcut-o Mândrie şi prejudecată.

    M-am îndrăgostit de cartea asta încă de la primele pagini şi m-a absorbit, spre surprinderea mea,  în felul în care o fac romanele contemporane. Deşi limbajul este evident mai complex şi diferit de cel actual, am savurat fiecare dialog şi m-am trezit râzând la majoritatea replicilor domnului Bennet către soţia sa.

    Am descoperit că şi atunci, ca şi în prezent, oamenii se lăsau conduşi de aparenţe atunci când catalogau o persoană străină. Elizabeth interpretează tăcerea şi atitudinea distantă a lui Darcy ca fiind semne ale unui caracter arogant, superior, mândru şi ignorant. De aceea, Lizzie îl detestă iniţial pe domnul Darcy, ură strategic întărită de povestea aparent credibilă a domnului Wickam prin care degradează fatal impresia lui Elizabeth despre Darcy.

    Darcy se îndrăgosteşte de Elizabeth, însă ea se lasă încă stăpânită de prejudecăţi şi şi respinge prompt pe Darcy. Dar, după ce descoperă cum este de fapt domnul Darcy, Lizzie este copleşită de regrete, sentimentele sale devenind cu totul altele. Din ură înfloreşte dragostea, ca poiana învăluită în cele mai calde culori pe care o descoperi în mijlocul unei păduri întunecate.

    Citind acest roman, am trăit o experienţă de nedescris şi e cartea care m-a determinat să citesc şi alte clasice ( Jane Eyre, La răscruce de vânturi). 

    O poveste de dragoste încântătoare, un final pe măsură. 

    O carte inefabilă. 

    

Despre Cătălina

writer in the streets, reader in the sheets
Acest articol a fost publicat în Recenzii. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

